Stimate Domnule Prim Ministru VICTOR VIOREL PONTA,
IATĂ UN CITAT
DIN EXPUNEREA DUMNEAVOASTRĂ ÎN PLENUL PARLAMENTULUI DIN DATA DE 4 MARTIE 2014: "Când vorbesc de continuitatea programelor şi proiectelor cuprinse în
programul de guvernare din 21 decembrie 2012, mă refer la păstrarea creşterii
economice şi la orientarea acestei creşteri economice către interesul cetăţeanului,
în aşa fel încât fiecare cetăţean al României să se simtă beneficiar al acestui
context economic favorabil. Mă refer la aplicarea şi în 2015 a creşterilor de
salarii de pensii, după ce anul 2010 a văzut cea mai cruntă tăiere şi afectare
a nivelului de viaţă, mă refer la ceea ce avem de finalizat, am redat împreună,
Uniunea Social Liberală şi Guvernul USL, drepturile încălcate abuziv ale
pensionarilor, ale bugetarilor, ale militarilor, ale diplomaţilor, ale celor
pensionaţi în grupa unu de muncă. Cred că mai avem în continuare măsuri de
adoptat împreună pentru aviatori, pentru personalul navigant, pentru cei
care au avut de suferit în urma crizei economice…să reparăm nedreptăţile din
2010-2011."
Domnule
Prim Ministru VICTOR VIOREL PONTA,
În ziua de 17
iunie 2014, în cadrul Comisiei pentru muncă şi protecţie socială din
Camera Deputaţilor, s-a discutat Propunerea legislativă de modificare
şi completare a Legii nr. 223 din 2007 privind Statutul personalului aeronautic
civil navigant profesionist din aviaţia civila din România (Plx.612/2013).
Domnule
Prim Ministru VICTOR VIOREL PONTA,
Constatăm
cu mare surprindere că, după 4 (patru) ani de la marea nedreptate făcută
aviatorilor civili români, respectiv, şi generic vorbind, personalului navigant
civil pensionar din România prin diminuarea drastică a pensiei legal şi
constituţional atribuite, Dumneavoastră, prin impunerea imperativă a unei
limite de 20 de ani de activitate ca personal navigant, cum şi prin impunerea
altor limitari, sunteţi pe cale de a “îndrepta” o nedreptate cu o altă imensă
nedreptate, aceea de a NU face “dreptate” în mod discriminatoriu la circa 450 –
500 de aviatori pensionari din totalul celor afectaţi.
Astfel,
printre altele, la punctele 5 - 17 din Propunerea legislativă (anexată
prezentei – Anexa 1), se afirmă “nu se susţin” şi se cere eliminarea Art. 423 - 10, prin urmare, Domnule Prim Ministru VICTOR VIOREL
PONTA, vreţi oare să fie eliminate de la aşazisa “reparaţie” aproape 450 – 500
de aviatori pensionari ? Adică cei care, din diverse motive, inclusiv oprirea
din activitatea de zbor de către fosta securitate (apropos… Dumneavoastră ce ştiţi
despre aceste “lucruri” ???)! Înţelegem că, probabil, ar fi normal să
fie “penalizaţi” cei care nu au avut “norocul” să treacă de normele impuse de către
Dumneavoastră, dar prin eliminare, nu faceţidecât să perpetuaţi o discriminare prin alte discriminări.
Oare aceasta este România pe care ne-o propuneţi, Domnule Prim Ministru??? Vrem
să credem că NU.
Domnule Prim Ministru VICTOR
VIOREL PONTA,
Vă rugăm să reanalizați la
modul cel mai serios ceea ce ne-ați promis de repetate ori și în mod public,
adică “reparaţia” drepturile încălcate
abuziv ale tuturor pensionarilor aviatori, prin citirea corectă a articolelor
din LEGEA Nr. 223 din 4 iulie 2007 privind Statutul personalului
aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România,
respectiv a Art.49 din aceasta:
ART. 49
De prevederile art. 43 - 48
beneficiază, după caz, si următoarele categorii de persoane:
a) personalul aeronautic civil
navigant profesionist care, după data intrării în vigoare a prezentei legi, îsi
pierde total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviație,
unei boli profesionale sau unei afecțiuni medicale dobândite ca urmare a
activității de zbor, fără a se ține cont de vârsta si vechimea în muncă ale
acestuia, pensia fiind acordată de la data pierderii capacității de muncă;
b) personalul aeronautic civil
navigant profesionist care, înainte de data intrării în vigoare a prezentei
legi, si-a pierdut total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau
accident de aviație, unei boli profesionale sau unei afecțiuni medicale
dobândite ca urmare a activității de zbor, fără a se ține cont de vârsta si
vechimea în muncă ale acestuia, pensia fiind acordată de la data intrării în
vigoare a prezentei legi;
c) persoanele care au realizat
o vechime de cel puțin 10 ani de activitate ca personal aeronautic civil
navigant profesionist si care la data pensionării dețin această calitate,
cuantumul pensiei de serviciu calculat conform art. 44 alin. (1) si (2) fiind diminuat
cu câte 2% pentru fiecare an care lipseste din vechimea minimă în activitate
prevăzută la art. 43 alin. (1);
d) persoanele care au realizat
o vechime de cel puțin 10 ani de activitate ca personal aeronautic civil
navigant profesionist si care la data pensionării nu mai dețin această
calitate, cuantumul pensiei de serviciu prevăzut la art. 44 alin. (1) fiind
diminuat cu câte 2% pentru fiecare an care lipseste din vechimea minimă în
activitate prevăzută la art. 43 alin. (1) si va fi aplicat la media veniturilor
totale brute realizate în ultimele 3 luni anterioare lunii în care s-a
solicitat pensionarea de către tot personalul aeronautic civil navigant
profesionist aflat în activitate, corespunzător ultimei funcții la bord deținute
de persoana în cauză pe tipul respectiv de aeronavă civilă. Această medie va fi
menționată în documentul emis de către angajator, pe răspunderea acestuia,
potrivit art. 44 alin. (2).
cum și din Norma metodologică
de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului
aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, respective
Art.11:
Articolul 11
În sensul Legii, beneficiază de
pensie de serviciu următoarele categorii de persoane, dacă au desfășurat
activitate ca personal aeronavigant:
a) piloții, insoțitorii de
bord, parașutiștii și personalul de inspecție în zbor, care au vârsta de
minimum 50 de ani și au realizat o vechime de cel puțin 20 de ani;
b) navigatorii, mecanicii și/sau
inginerii de bord naviganți, operatorii radionaviganți, inginerii de receptie și
control aeronave și inginerii de recepție și control mijloace PNA-TC, care au
vârsta de minimum 52 de ani și au realizat o vechime de cel puțin 25 de ani de
activitate;
c) persoanele
care îndeplinesc condițiile prevăzute la lit. a) sau b), după caz, și care la
data solicitării pensiei de serviciu nu mai dețin calitatea de personal
aeronavigant;
d) personalul
aeronavigant care, după data intrării în vigoare a Legii, își pierde total
capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviație, a unei
boli profesionale sau a unei afecțiuni medicale dobândite ca urmare a activității
de zbor, fără condiție de vârstă sau vechime; e) personalul aeronavigant care,
înainte de data intrării în vigoare a Legii, și-a pierdut total capacitatea de
muncă din cauza unui incident sau accident de aviație, a unei boli profesionale
sau a unei afecțiuni medicale dobândite ca urmare a activității de zbor, fără
condiție de vârstă sau vechime; f) persoanele care au realizat o vechime de cel
puțin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant, care la data solicitării
pensiei de serviciu dețin această calitate și îndeplinesc condițiile de vârstă
prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a) sau b) din Lege, după caz;
g) persoanele
care au realizat o vechime de cel puțin 10 ani de activitate ca personal
aeronavigant, care la data solicitării pensiei de serviciu nu mai dețin această
calitate, dar îndeplinesc condițiile de vârstă prevăzute la art. 43 alin. (1)
lit. a) sau b) din Lege, după caz;
h) personalul
aeronavigant care la data intrării în vigoare a Legii este pensionar pentru
limită de vârstă în sistemul public de pensii sau conform prevederilor Legii
nr. 89/2004 privind unele măsuri de protecție sociala acordate, ca urmare a
restructurării Societății Comerciale TAROM - S.A., personalului aeronautic
civil ori pensionar pentru pierderea totală a capacității de muncă, respectiv
pensionar de invaliditate încadrat în gradul I sau II în sistemul public de
pensii și care îndeplinește condițiile prevăzute de Lege;
i) personalul
aeronavigant din cadrul aviației civile de transport aerian, prevăzut la art. 4
lit. b) din Lege, a cărui funcție nu mai există la data intrării în vigoare a
Legii, datorită evoluției tehnicii aeronautice și a concepției de exploatare la
sol și în zbor a aeronavelor civile, care a realizat o vechime de cel puțin 10
ani de activitate ca personal aeronavigant și îndeplineste condițiile de vârstă
prevăzute la lit. b).
Domnule
Prim Ministru VICTOR VIOREL PONTA,
Aşteptăm cu
mare interes exprimarea publică a punctului Dumneavoastră de vedere.
Cu stimă,
Pilot
comandant DORU VÂRLAN
Expert al
Comisiei Europene (aeronautics)
Felicitari pentru carte! Am itit cu mare placere pentru ca ma regasesc si eu in aceeasi generatie cu a dvs..
RăspundețiȘtergereMulta sanatate si mult succes!
Sorescu Alexandru